استاندار آذربایجان‌شرقی:

وضعیت کرونایی استان نگران کننده است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای از نظر شیوع کرونا در مناطق مختلف استان قرار داریم.
به گزارش سراب نیوز به نقل از صداوسیما، محمدرضا پورمحمدی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، با قدردانی از کادر‌های درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان و دستگاه‌های مسئول افزود: همراهی همه بخش‌ها به ویژه رسانه‌ها و نخبگان جامعه برای ریشه‌کن کردن کرونا ضروری است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در استان، از نیمه اسفند تا دهه نخست فروردین وضعیت نسبتا تثبیت‌شده‌ای داشت، افزود: با ورود ویروس انگلیسی و ازدحام‌های پایان سال و همچنین دید و بازدید‌های نوروزی، شاهد افزایش مراجعات به مراکز درمانی و افزایش تعداد بستری ها و فوتی ها از دهه دوم فروردین هستیم.

پورمحمدی با اشاره به وضعیت قرمز در تمام شهر‌های بزرگ کشور گفت: موج چهارم کرونا با شتاب بیشتری از موج‌های قبلی آغاز شده و در حال حاضر در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای قرار داریم.

وی اضافه کرد: در کوتاه‌مدت، امید چندانی به درمان کرونا یا واکسینه کردن همه افراد وجود ندار و فعلاً تنها راه مقابله با کرونا که تاکنون نیز موثر بوده، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

استاندار با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت موج چهارم افزود: تعطیلی همه مشاغل به جز گروه یک و استمرار بیماریابی و قرنطینه مبتلایان و اطرافیان آن‌ها در قالب طرح شهید سلیمانی از جمله مهم‌ترین راهکار‌ها در شرایط کنونی است.

وی با قدردانی از همراهی مردم با ستاد مقابله با کرونا در مدت ۱۴ ماه گذشته تأکید کرد: شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان باید به صورت جدی از سوی مردم رعایت شود.

پورمحمدی ابراز امیدواری کرد: با رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در مدت ۱۰ روز تا دو هفته آینده شاهد فروکش کردن موج چهارم کرونا و مدیریت این روند در استان باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار دشواری‌های آن، آمادگی خوبی در مراکز درمانی و حوزه‌های مدیریتی استان ایجاد کرده است، افزود: در سایه آمادگی‌های ایجادشده، هیچ‌گاه در مقابل کرونا غافل‌گیر نشدیم.

وی گفت: تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی آمادگی دارند همانند موج‌های قبلی کرونا در خدمت مردم باشند و مردم نیز باید با رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کارد‌های درمانی را در این عرصه پشتیبانی کنند.

پورمحمدی همچنین بر اعمال جدی ممنوعیت تردد درون‌شهری از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح و نظارت بر فعالیت مشاغل تأکید کرد و گفت: اصناف و بازاریان همراهی خوبی در رعایت شیوه‌نامه‌ها دارند.

وی از همراهی مساجد و مراکز مذهبی نیز قدردانی کرد و ادامه داد: در مورد فعالیت مساجد در ماه مبارک رمضان در جلسه آینده ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌شود و امیدواریم با کاهش روند افزایشی موج چهارم کرونا، بتوانیم از فیوضات این ماه بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به روند صعودی بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان گفت: اگر روند افزایشی در هفته آینده ادامه یابد مجبور به برپایی بیمارستان‌های صحرایی خواهیم بود.

دکتر محمدحسین صومی اظهار کرد: اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در هفته اول اردیبهشت روز‌های بسیار بدی را پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: وضعیت نسبتا مناسبی از اوایل دی ماه تا پایان اسفند ماه سال گذشته در استان داشتیم و بیماری کووید ۱۹ روند کاهشی داشت و با وجود اینکه کرونای جهش یافته انگلیسی از بهمن ماه وارد استان شده بود، ولی توانسته بودیم از طریق مدیریت محلی بیماری را کنترل کنیم.

دکتر صومی با اشاره به اینکه در ۳۰ اسفند ماه سال گذشته ۳۷۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بودند افزود: به دلیل بی توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی از نیمه دوم اسفند ماه شاهد افزایش بیماری در استان هستیم به طوری که هم اکنون ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی، ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و بستان آباد و خداآفرین در وضعیت زرد هستند.

وی اظهار کرد: یک هزار و ۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۲ نفر در بخش‌های آی سی یو بستری می‌باشند که ۳۰ درصد آن‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: شدت درگیری کرونای انگلیسی بالا است و افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها وضعیت مناسبی ندارند به طوری که هفته گذشته ۴۷ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ نفر بیمار کرونایی در استان شناسایی شده است ادامه داد: آذربایجان شرقی جز ۱۲ استانی است که نگرانی درباره افزایش بیشتر بیماری در آینده وجود دارد و باید تمهیدات لازم برای کنترل آن اندیشیده شود؛ در حال حاضر ۵۰ درصد تخت‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و نمی‌توانیم تمام ظرفیت بیمارستان‌ها را به این بیماران تخصیص دهیم.

دکتر صومی اضافه کرد: در پیک سوم بیماری در روستا‌های استان بیماری شیوع پیدا نکرده بود، ولی با توجه به افزایش تردد‌ها هم اکنون روستا‌های استان نیز درگیر شده اند.

وی با بیان اینکه داروی ضدویروس در ۲۰ داروخانه استان توزیع شده است افزود: در صورتی که این دارو‌ها توسط پزشکان متخصص کلینیک‌ها تجویز شود، بیماران سرپایی کرونا می‌توانند آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.