کاهش جمعیت و نیروی کار فعال تهدیدی برای آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه استان با کاهش نرخ جمعیت و نیروی فعال کار مواجه است، گفت: متاسفانه در حوزه جمعیت موفقیت زیادی نداریم و همچنان با روند کاهش موالید و افزایش پیری جمعیت مواجه هستیم.

به گزارش سراب نیوز ، عابدین خرّم استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در جلسه ستاد جوانی جمعیت استان با تاکید بر ترویج فرهنگ ازدواج آسان و فرزندآوری به عنوان دو سازوکار اصلی جوانی جمعیت، اظهار کرد: نیازمند مداخله هوشمندانه و اقدام جهادی برای جلوگیری از پیری جمعیت و افزایش نرخ باروری در جامعه هستیم.

وی، موضوع تحدید نسل و پیری جمعیت را از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بیش از ۱۰ سال گذشته دانست و گفت: ایشان بارها تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی و حمایت از خانواده را به عنوان یکی از ضروری‌ترین وظایف مسؤولان وآحاد مردم بیان کرده‌اند.

خرّم تصریح کرد: باهمه اقدامات قانونی، مصوبات مجلس و فعالیت‌های دولت، متاسفانه در حوزه جمعیت موفقیت زیادی نداریم و همچنان با روند کاهش موالید و افزایش پیری جمعیت مواجه هستیم.

وی یادآور شد: در این شرایط نیازمند مداخله هوشمندانه و اقدام جهادی از سوی دولت و سیاست‌گذاران حوزه جمعیت هستیم تا بتوانیم از کاهش نسل فعال و پویا و مولد و پیری جمعیت که یک تهدید راهبردی برای کشور است جلوگیری کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سیاست‌های تنظیم خانواده در اواخر دهه ۶۰  بیان داشت: این سیاست‌ها میزان باروری را در کشور کاهش داد و نرخ رشد جمعیت از ۳.۹ درصد در سال ۶۵ به ۲ درصد در سال ۷۵ رسید و امروز این نرخ یک درصد است که زنگ خطری برای آینده جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تک فرزندی یا حداکثر ۲ فرزندی الگوی ایده‌آل خانواده ایرانی شده است که کاملا با فرهنگ و گفتمان دینی ما مغایرت دارد.

خرّم با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی هم با کاهش نرخ جمعیت و نیروی فعال کار مواجه است، گفت: متاسفانه در حوزه جمعیت به جزء شهرستان چاراویماق در دیگر شهرستان‌ها وضعیت خوبی نداریم که یک هشدار برای تمام مسؤولان است تا فکری اساسی برای تحول در این حوزه کنند.

وی تاکید کرد: لازم است با استفاده از تمام ظرفیت های استان و سیاست های قانونی به‌ویژه ۲ سازوکار اساسی یعنی فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان و فرزند آوری با تسهیل شرایط اقتصادی در این زمینه تحول ایجاد کنیم.

محمداسماعیل اکبری، مشاور وزیر بهداشت نیز در این جلسه به تشریح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و وظایف مسؤولان دراین حوزه  پرداخت.