کشت مکانیزه چغندر قند نشایی برای اولین بار در کنگاور

امسال برای اولین بار در استان کرمانشاه به صورت مکانیزه کشت چغندر قند نشایی در کنگاور انجام شده است.

به گزارش سراب نیوز، مسئول زراعت جهاد کشاورزی کنگاور گفت: در شهر کنگاور به دلیل وجود سرمای زیاد بسیاری از محصولات کشاورزی دچار خسارت می‌شود به همین خاطر بر آن شدیم تا با اجرای طرح تحقیقاتی کشت چغندر قند نشایی مانع خسارت کشاورزان شویم.

حسن آبادی افزود: کشت چغندر قند نشایی به دلیل اینکه در فصل تابستان انجام می‌شود، سرما را پشت سر گذاشته و خسارت کشاورزان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این کشت صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب صورت می‌گیرد به طوری که اگر برای کشت چغندر در حالت معمولی دو هکتار را آبیاری کنیم در کشت نشایی ۵۰۰ متر مربع نیازمند استفاده از آب است.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی کنگاور اظهار داشت: کشت نشایی چغندر را می‌توان روشی برای تولید محصولات ارگانیک دانست چرا که این کشت از آفت‌های فصل بهار در امان است به همین منظور میزان استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی به میران قابل توجهی کاهش می‌یابد.

حسن آبادی افزود: همچنین هزینه وجین چغندر قند بسیار بالاست، اما در این نوع کشت هزینه‌های وجین حذف می‌شود و صرفه اقتصادی بالایی برای کشاورزان دارد.

وی با بیان اینکه امسال ۲ و نیم هکتار چغندر قند نشایی در کنگاور کشت شده است، افزود: پیش بینی می‌شود از هر هکتار ۵۰ تن چغندر برداشت شود.

حسن آبادی یادآور شد: استفاده از این روش عیار چغندر قند را بالا می‌بارد وکارخانه‌های قند نیز تمایل بیشتری برای خرید این محصول دارند./ منبع صداوسیما