واکسینه شدن نیم میلیون نفر در آذربایجان شرقی

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تاکنون واکسینه شده‌اند.

به گزارش سراب نیوز دکتر عباسعلی درستی افزود:روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مردم استان واکسینه می‌شوند و در روز‌های آتی با افزایش تعداد دُزهای دریافت واکسن، این رقم قابل افزایش است و ما متعهد شده‌ایم تا هر روز حداقل یک درصد از جمعیت استان را واکسینه کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان شرقی نیز گفت: متاسفانه این بیماری در استان با سرعت بالایی همانند نقاط دیگر کشور در حال گسترش است.

دکتر درستی ادامه داد: تعداد بستری‌های استان نیز با افزایش قابل توجهی طی روز‌های اخیر از مرز ۸۰۰ نفر گذشته است.

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآوری کرد: تعداد فوتی‌ها هنوز روند افزایشی را نشان نمی‌دهد، اما معمولا این افزایش با فاصله ۲ هفته‌ای از وضعیت افزایش بستری‌ها روی خواهد داد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز گفت: تمامی واکسن‌های تایید شده  از ابتلا به شکل شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از دلتا کرونا محافظت می‌کنند.

دکتر سیمین خیاط زاده با اشاره به سرعت بالای انتقال کرونای دلتا، اظهار کرد: واریانت دلتا نسبت به کرونای معمولی، قدرت انتقال پذیری بالایی دارد و قادر به مقاومت در برابر آنتی بادی‌های خون بدن انسان است؛ به عبارتی برای غلبه به این نوع کرونا در مقایسه با نوع آلفا، به سطح بالاتری از آنتی بادی‌ها نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای حفاظت در برابر کرونای دلتا، باید واکسیناسیون به طور کامل انجام و واکسن‌های دو نوبته دریافت شود و در حال حاضر در کشور‌هایی که در آن‌ها نوع دلتا شیوع پیدا کرده است، واکسیناسیون مردم، باعث کم‌ شدن تعداد بستریها شده است.

دکتر خیاط زاده ادامه داد: در حال حاضر حتی اگر واکسیناسیون نیز انجام شود، احتمال درگیری افراد به عفونت وجود دارد، اما در این صورت علائم بسیار خفیف خواهد بود و یا اصلا علائمی وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر با قرمز شدن وضعیت ۴ شهرستان میانه، سراب، عجب شیر و آذرشهر، استان وارد موج پنجم شیوع کرونا شده است.