سگ سرابی ولگردش هم خطرناک است؟

گزارشی از حمله یک سگ ولکرد به کودک خردسال در سراب که موجب شده این کودک چهار ماه در کما باشد.

ساعت حدود ۲۱ به وقت سراب از شامگاه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در مقابل تالار رامسر کودکی، در عوالم کودکی خود مشغول بازی های کودکانه بود. طفل معصوم بی خبر از همه جا در حین دوچرخه سواری مورد حمله سگ ولگردی قرار می گیرد. این کودک برادر زاده ام آیهان است. واکنش سریع اهالی مانع صدمه بیشتر می شود و به سرعت ایشان را به بیمارستان می رسانند. الان که با شما سخن می گویم، بیش از ۴ ماه است که در بیمارستان کودکان تبریز و در کما به سر می برد و تاکنون غیر از صدمات روحی و رفت و آمدهای بی شمار حدود ۹۰۰  میلیون تومان در بیمارستان هزینه شده و هزینه های روزانه گزاف دیگری نیز شده است.

مطابق قانون، جمع آوری سگ های ولگرد در حیطه وظایف شهرداری هاست و به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است. مطابق قانون دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ابلاغی پاییز ۱۳۸۷ در ۱۵ صفحه و ۱۲ ماده وظیفه برخورد با این پدیده و کنترل سگهای ولگرد را بر عهده شهرداری ها گذاشته است.

از لحاظ حقوقی ترک فعل در این زمینه می تواند مورد تعقیب قضایی قرار بگیرد و در صورتی که فردی توسط این حیوانات مورد حمله واقع شود، اگر کم کاری با ترک فعل شهرداری در رابطه با جمع آوری این حیوانات برای دستگاه قضا اعم از قاضی دادگستری و یا دادستان ( به عنوان مدافع حقوق عامه) اثبات شود، (که البته این موضوع به راحتی قابل احصا است) می تواند موجب صدور دستور تعقیب قضایی و یا مجازات عوامل مربوطه در شهرداری را صادر کند./ برگرفته از ماهنامه سراب سیراب