رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

سراب سومین شهر سرد کشور ثبت شد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان سراب با دمای منفی ۱۷ درجه سانتی گراد، سومین شهر سرد کشور ثبت شد

به گزارش سراب نیوز، محمد امیدفر، روز یکشنبه در گفت‌ و گو  افزود: در این بازه زمانی شهرهای مهدی شهر در استان سمنان با دما منفی ۲۸ درجه سردترین شهر کشور و سرخس در استان خراسان رضوی با دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد دومین شهر سرد کشور ثبت شده اند.
وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته سراب جزو شهرهای سه شهر سرد کشور بوده است، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با دمای مثبت پنج درجه سانتی گراد به عنوان گرمترین شهر استان ثبت شده است.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در این بازه زمانی دمای تبریز در سردترین زمان به منفی پنج درجه سانتی گراد و در گرمترین زمان به مثبت ۲ درجه رسید و دمای فعلی آن ( ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه) منفی چهار درجه درجه ثبت شده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.
امیدفر، با اشاره به تضعیف زبانه پگرفشار جوی و روند افزایشی دمای هوای استان تا اواخر هفته، ادامه داد: از روز جمعه با ورود سامانه بارشی جدید به استان دمای هوا دوباره ۲ تا سه درجه کاهش می یابد.
وی یادآوری کرد: از روز دوشنبه با توجه به پایداری نسبی هوا، افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.
بارش برف طی هفته گذشته و برودت حاصل از آن موجب تعطیل شدن ادارات و مراکز آموزش عالی و مدارس آموزش و پرورش در استان شده بود.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.