جواد عباس زاده

سخنی با فرماندار جدید سراب

به هرحال سکاندار اجرایی شهرستان سراب اینک در شرایطی وارد سراب می‌شود که مطالبات انباشته شده‌ای از طرف شهروندان وجود دارد که امیدوارند تا با تدبیر و هدایت بالاترین مقام اجرایی شهرستان بخش‌هایی از آنها تحقق یابد.

به گزارش سراب نیوز، در یک تغییر در بالاترین مقام اجرایی شهرستان که روالی معمول و طبیعی محسوب می‌شود حسن یحیوی فرماندار سراب پس از ۲۷ ماه خدمت در کسوت فرمانداری سراب جای خود را به علی جهانی داد که آنگونه که شنیده شده با توجه به سوابق کاری از روحیه بالای جهادی و اعتقادی برخوردار بوده و با توجه به صحبت‌های وی در این چند روز به نظر می‌رسد دارای برنامه مشخص و راهبردی برای توسعه منطقه بوده و از ارتباطات و تعامل سازنده‌ای برخوردار است.

در این میان نقش برجسته و ویژه استانداران و فرمانداران در تحقق شعارها و پیاده کردن سیاست‌های اتخاذ شده حاکمیت، در میدان عمل و عملیاتی کردن برنامه‌های قوه مجریه برکسی پوشیده نیست.

جهانی در حالی  وارد سراب می‌شود که این شهر با قدمتی کهن و برخوردار از مواهب خدادادی و از همه مهمتر سرمایه‌های انسانی در قافله توسعه و تعالی  به حق خود نرسیده اگرچه نمی توان منکر پیشرفت ها و تلاش های مضاعف برای رشد و عمران و آبادانی شد.

به جرأت می‌توان گفت که اصلی‌ترین سرمایه هر کشور و جامعه‌ی سرمایه‌های انسانی و اجتماعی آن هستند؛ شاه کلید توسعه و تعالی ایده‌پردازی و تولید فکر و اندیشه است، متاسفانه به دلیل نبود امکانات در شهرهای کوچک، نخبگان و صاحبان ثروت و سرمایه راهی کلان‌شهرها می‌شوند و گسست بین نخبگان و شهروندان عادی ضربات جبران‌ناپذیری بر پیشرفت شهر وارد می‌کند. که در این بین می توان از ظرفیت‌های تمام سرابی‌های ساکن در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور بهره برد و در این میان همراهی و همدلی و تعامل مسئولانه بین عالی‌ترین مقامات شهرستان  حائز اهمیت است.

شهر را مردمان آن شهر آباد می‌کنند و صرفاً فرماندار و مسؤولان دیگر می‌توانند نقش هماهنگی و کاتالیزوری داشته باشند بنابراین همبستگی و همراهی مردم و شهروندان با مدیران باید صورت گیرد.

اختلاف و افتراق به هم‌افزایی ضربات مهلکی وارد می‌کند بنابراین تکیه بر اشتراکات و پرهیز از دامن زدن به نقاط اختلاف‌برانگیز به خصوص در شهرستان کوچکی مثل سراب ضروری است. که بی‌شک فرماندار جدید سراب در دیدارهای اخیر خود بر آنها تاکید کرده است البته حساب نقدهای منصفانه و کلام‌های صادقانه و دلسوزانه را با غرض ورزی‌ها و تخریب‌ها باید جدا دانست که اولی فرصت است و دومی سوزاننده فرصت‌های توسعه است.

نشست‌های مرتب را از اهالی رسانه دریغ نکنید و دستگاه‌های اجرایی شهرستان را به ارتباط با رسانه‌ها تشویق کنید. آقای فرماندار اصحاب رسانه را دلسوخته شهر بدانید. خوشبختانه  خود فردی فرهنگی و رسانه‌ای هستید و این برای اصحاب مطبوعات سراب جای خوشحالی است.

سراب با مسائل و مشکلاتی روبه‌روست که بی‌شک با تلاش و کوشش و همدلی و وحدت بسیاری از این مشکلات قابل حل خواهد بود.

حوزه گردشگری

هر صاحب‌نظر و کارشناسی با گذری کوتاه به سراب به ضرورت و اهمیت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری منطقه واقف می‌شود. سراب به واسطه داشتن طبیعت زیبا و بکر کوهستانی، دشت‌های سرسبز، آب‌های‌گرم، آثار و مراکز تاریخی و باستانی حرف‌های بسیاری برای گفتن در این حوزه دارد.

اما دل پرخونی نیز از بی‌مهری و غفلت‌های صورت گرفته دارد؛ کتیبه ارزشمند «نشتبان» تخریب شده؛کتیبه «رازلیق» در غربت تنهایی می‌سوزد و عوامل طبیعی در حال تخریب این اثر تاریخی هستند؛ جاده گردشگری سلامت که آب‌های گرم «بزقوش» را به همدیگر متصل می‌کند همچنان به بهره برداری نرسیده اگرچه پیگیری‌های مستمری از طرف نماینده شهرستان در این باره صورت گرفته و اقدامات اولیه انجام گرفته است.

دو آبشار طبیعی شهرستان با نام های «شرشر» و «گورگور» با ظرفیت گردشگری بالا همه ساله میزبان کوهنوردان و طبیعت گردان علاقمند بوده که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای بهره برداری از این فرصت‌های خدادادی برای اقتصاد شهرستان است.

خانه تاریخی علامه امینی در «سردها» که می‌توانست پای گردشگران مذهبی را به منطقه باز کند؛ با کمال تاسف اکنون در بروکراسی اداری گیر کرده و از کمبود اعتبار در رنج است و مدت‌هاست دیگر کسی سراغ آن را نمی‌گیرد.

مسجد بزرگ و تاریخی جامع در مرکز شهر در محاصره مغازه‌ها و بساط فروشی‌ها گرفتار شده؛ مقبره مغولی «اسفستان» حال خوشی ندارد و کاروانسرای عباسی به مرکز انباشت فضولات سگ،گربه و پرندگان تبدیل شده است.

خبری از بازارچه ها و نمایشگاهی عرصه لبنیات سراب نیست. البته در سال‌های اخیر در شهر مهربان برای معرفی فرش دست بافت آن اقدامات در خور تحسینی صورت گرفته است.

در حوزه فرهنگ

جوانان و نوجوانان سراب جایی برای تفریح و خالی کردن انرژی خود ندارند، تنها سینمای شهر به محل زیست جوندگان تبدیل شده و به تدریج مخروبه خواهد شد؛ وعده تهیه و نصب سینمای دیجیتال در مجتمع فرهنگی و هنری با بی‌رغبتی پیگیری‌کنندگان آن محقق نشده؛ و نشریه‌ های مکتوب در حال به اغما رفتن هستند سالن‌های ورزشی سراب در وضعیت فیزیکی خوبی قرار ندارند و گاهاً به دلیل کمبود جا و ظرفیت، نوجوانان و جوانان مجبور می‌شوند تا نیمه شب در صف انتطار باقی بمانند.

مصلای اعظم شهر که مدت‌هاست از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد و امام جمعه شهر بارها در این زمینه درخواست مساعدت کرده به طور کامل به بهره برداری نرسیده در حالی که افزون برکاربری آن این مکان می‌تواند با توجه به استحکام و زیربنایی به خانه امن مردم در مواقعی بحران تبدیل شود.

حوزه راه و جاده

اکنون از سال ۸۹ شهروندان سراب در انتظار تکمیل بزرگراه سراب بستان‌آباد و «سراب نیر» هستند، خوشبختانه در مدت چهار سال اخیر با اهتمام نماینده محترم و مسئولان وزارتی  پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اکنون تسریع در تکمیل بزرگراه و نیز شتاب در پروژه بزرگراه «سراب- نیر» مطالبه شهروندان از مدیران دولتی است.

بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی رضایت‌بخش هست و امسال قریب ۳۴۰ هزار مترمربع روکش آسفالت صورت گرفته؛ ضمن اینکه نیم نگاهی نیز به جاده‌ای بین روستایی و نیز بین شهری سراب میانه و سراب به مشکین‌شهر ضرورت دارد.

در مورد راه‌آهن آن‌گونه که نماینده سراب عنوان کرده، احداث ۱۵کیلومتر جاده ریلی از سمت بستان‌آباد نهایی شده و اکنون درحال اجراست که نیازمند همراهی و همدلی همه دست اندرکاران مربوطه برای شتاب گرفتن است.

در حوزه آموزش و دانشگاه

خوشبختانه دانشکده علوم پزشکی سراب به عنوان نهال نوپا شکل گرفته و نویدبخش توسعه و تعالی منطقه شده و با پیگیری های نتیجه بخش نماینده سراب و بستری سازی صورت گرفته امسال با تصویب رشته پزشکی که نقطه عطفی در توسعه سلامت شهرستان است گام مهم دیگری برداشته شده؛ دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دولتی و آزاد نیز در سراب جای گرفته‌اند اما مهم‌ترین غفلت و کوتاهی در مورد ایجاد دانشکده کشاورزی و دامپروری صورت گرفته که مصوبه سفر استانی نیز بود و حتی در مقطعی تا تعیین هیات موسس نیز پیش رفت.

به هر حال امیدواریم فرماندارجدید سراب موفق شود و بتواند در کنار دیگر مدیران منشاء خیر،برکت و تحول شود./ به قلم جواد عباس زاده