رهاسازی آب سدهای سبلان و احمدبیگلو مشگین شهر

با هدف بهره‌مندی باغداران و کشاورزان شهرستان مشگین شهر از آب ذخیره شده در سد‌های سبلان و احمدبیگلو مقدار دو هزار لیتر در ثانیه از آب این دو سد رهاسازی شد.
به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ فرماندار مشگین‌شهر گفت: با توجه به کم بارشی اول بهار وبا هماهنگی‌های بعمل آمده با شرکت آب منطقه‌ای استان از امروز مقدار یک هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه از آب سد سبلان و مقدار ۵۰۰ لیتر نیز از سد احمد بیگلو رهاسازی شد.
صمدی افزود: این مقدار آب با جاری شدن در رودخانه‌های قره سو و مشگین چای بصورت سنتی اراضی زراعی و باغات واقع شده در حاشیه این دو رودخانه را سیراب خواهد کرد.
صمدی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۱ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سبلان و ۱۱ میلیون متر مکعب در پشت سد احمدبیگلو ذخیره سازی شده است، اظهار کرد: متاسفانه امسال میزان آب ذخیره شده در سد سبلان در مقایسه با مدت مشابه حدود بیست میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی با اشاره به خشکسالی اول بهار و محدودیت منابع آبی از کشاورزان و باغداران خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کامل داشته باشند.
حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.
تاکنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲، سه و چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.
سد احمدبیگلو نیز امسال برای نخستین بار آبگیری شده و ظرفیت نهایی آن ۲۷ میلیون مترمکعب می‌باشد.
آب این سد برای بهره مندی حدود ۳ هزار هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده است.
سد سبلان در بخش مشگین شرقی بر روی رودخانه قره سو و سد احمدبیگلو در بخش قصابه بر روی رودخانه مشگین چای احداث شده است.