هواشناسی؛

دمای هوای سراب به ۲ درجه سانتی گراد زیر صفر رسید

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای سراب با ۲ درجه سانتی گراد زیر صفر به عنوان سردترین شهر استان ثبت شد.

به گزارش سراب نیوز ، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در مدت یاد شده کلیبر با ۹ درجه بالای صفر گرمترین شهر استان بود و دمای هوای تبریز نیز به ۶ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

وی با بیان اینکه از عصر امروز سامانه بارشی به تدریج وارد استان شده و تا اوایل هفته آینده به صورت متناوب به فعالیت خود ادامه می دهد، اظهار داشت: بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بارش باران گاهی به صورت رگبار همراه با غرش آذرخش خواهد بود.

وی یادآوری کرد: فعالیت این سامانه در نواحی مستعد احتمالا همراه با بارش تگرگ و در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف و مه بوده و موجب کاهش نسبی دمای استان می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در پی نفوذ و فعالیت این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اصابت آذرخش و بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی در اثر بارش شدید باران و تگرگ وجود دارد.

امیدفر، با اشاره به اینکه این سامانه کلیه نواحی استان را دربر می گیرد، به مسافران و رانندگان توصیه کرد، از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

وی خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.