دستگیری حفاران غیرمجاز در محوطه تاریخی قلعه جوق ارومیه

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: اعضای شبکه حفاری غیرمجاز در ارتفاعات محوطه تاریخی قلعه‌جوق روستای گلمانخانه ارومیه دستگیر شدند.

به گزارش سراب نیوز و به نقل از صداوسیما؛ سرهنگ بهزاد حجابی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: پس از دریافت اخباری مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز و حفر چندین گودال بزرگ در اطراف محدوده مجموعه تاریخی قلعه‌جوق روستای گلمانخانه ارومیه اقدامات لازم برای پیگیری این خبر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: با هماهنگی نیرو‌های انتظامی، پرونده وارد فاز عملیاتی شده و پس از چندین ساعت کوهنوردی و محاصره منطقه مورد نظر، طی یک عملیات تلفیقی و منسجم تمامی حفاران و سوداگران به همراه آثار تاریخی دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود:در این راستا چهار متهم دستگیر و یک دستگاه خودرو و یک عدد اسکلت انسان کشف و ضبط شد.وی با اشاره به اینکه حفاران با استفاده از محدودیت‌های مربوط به شیوع بیماری کووید ۱۹ و خلوت بودن این محل‌ها درصدد فرصت طلبی بودند، اضافه کرد: هرگونه حفاری در حریم آثار تاریخی ممنوع بوده و برخورد قانونی با متخلفان انجام می‌شود.