مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1403

داودی: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است/ چرا باید مصوب کنیم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد یک درصد مالیات بیشتر بپردازند

نماینده مردم سراب در مجلس با بیان اینکه روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است، گفت: چرا باید مصوب کنیم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد یک درصد مالیات بیشتر بپردازند.

به گزارش سراب نیوز،  یوسف داودی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: روح لایحه بودجه خلاف برنامه هفتم توسعه است، آیا نمایندگان مجلس می‌خواهند خود مصوبه برنامه هفتم توسعه را نقض کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در لایحه برنامه هفتم این درخواست را داشت که مالیات بر ارزش افزوده به صورت پلکانی از ۹ به ۱۳ درصد افزایش پیدا کند چه مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد اما در لایحه بودجه دولت خواستار افزایش ۹ به ۱۰ درصدی مالیات ارزش افزوده شده چه بنیانگذاری برای افزایش مالیات و تورم در کشور خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: افزایش نرخ مالیات بر خلاف شعار سال یعنی رشد تولید و مهار تورم است که توسط رهبر انقلاب نامگذاری شده است.
داودی، لایحه ارائه شده را موجب نارضایتی اصناف و تولید کنندگان دانست و گفت: با این مدل اقتصادی بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل می‌شوند و روز به روز بیکاران در کشور بیشتر و بیشتر خواهند شد.
نماینده مردم سراب در مجلس یادآور شد: با بودجه فعلی ارزش پول ملی کشور افت خواهد کرد و موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی خواهد شد.
وی با طرح این سوال که چرا باید مصوب کنیم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در خریدهای روزانه خود یک درصد مالیات بیشتر پرداخت کنند، گفت: در برنامه هفتم توسعه سهم بهره‌وری ۴۰ درصد دیده شده اما در این بودجه بهره‌وری و مولدسازی دیده نشده است. تورم بالای ۴۰ درصد در مقابل حقوق‌های ۱۸ درصدی خلاف اصول اقتصادی است.
داودی اضافه کرد: در این بودجه ارز لازم برای تأمین کالاهای اساسی پیش‌بینی نشده و در زمینه خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته و محصولات کشاورزی روی دست کشاورز خواهد ماند. همین امروز سیب‌زمینی در دست کشاورزان آذربایجانی مانده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه در لایحه اصلاحی به دامداران و نهاده‌های دامی توجهی نشده که موجب کاهش دام کشور خواهد شد، افزود: در این بودجه برای بهبود معیشت مردم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است، مردم شیر را کیلویی ۳۰ هزار تومان و گوشت را بالای ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که موجب کاهش شدید سرانه مصرف پروتئین در خانواده‌ها می‌شود.
وی تصریح کرد: بازنشستگان ویترین حیثیتی هر جامعه هستند و جوانان آینده خود را در آنها می‌بینند. همسان‌سازی حقوق آنها باید با سرعت انجام شود.