در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بورس تنها بازار بدون حباب/ حرکت نقدینگی به بازار سرمایه

یک کارشناس اقتصادی گفت: تمامی بازار‌های مالی دارای حبابند و بورس تنها بازار بدون حباب است که پتانسیل رشد دارد.

محمد خبری‌زاد کارشناس اقتصادی بازار ارز در مدت زمان کوتاه رشد سنگینی را تجربه کرد، البته با توجه به افزایش ناگهانیقیمت دلار تمامی بازار‌ها اعم از مسکن، خودرو، طلاو سکه دارای حباب شدند و بورس تنها بازار بدون حباب است که پتانسیل رشد دارد.

وی افزود: بازار سرمایه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نزول سنگینی را تجربه کرد و حتی با توجه به رشد در ابتدای سال هنوزاین بازار جای سرمایه گذاری دارد، چون در مدت زمان رشدِ نرخِ دلار در بازار آزاد، شرکت‌های بورسی مجبور بودند دلار خود را با نرخ پایین تر در نیما عرضه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌های صادراتی باید ارز خود را در مرکز مبادله ارزعرضه کنند، گفت: عرضه ارز شرکت‌های صادراتی در مرکز مبادله ارز و طلا اقدامی خوب است، چون زمانی که شرکت‌ها ارز خود را در سامانه نیما و با مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کردند افزایش تقاضا و کمبود عرضه باعث افزایش نرخ در بازار آزاد می‌شد.

حرکت نقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس

وی افزود: امیدواریم فاصله بازار آزاد و نیما به حداقل میزان ممکن برسد تا از توزیع رانت جلوگیری شود و تقاضای ساختگی ارز از بین برود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بازار سرمایه در این چند روز به علت تصمیم مبنی بر عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادله ارز و طلا مثبت شد، چون شرکت‌های بورسی مخصوصا صادرات محور سودشان اهرمی بالا می‌رود و به تبع آن بازدهی آن‌ها بیشتر از دلار می‌شود.

خبری‌زاد در پایان تاکید کرد: بازار‌های موازی بورس رشد بسیاری داشتند، اما بازار سرمایه هنوز جای رشد دارد بنابراین بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است تا بتوان جریان نقدینگی را به بازار سرمایه منتقل کرد.