انهدام اهداف توسط سامانه‌های پدافندی «۱۵ خرداد» و «سوم خرداد»

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۱ اهداف ارتفاع متوسط مهاجم با شلیک سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شدند.

به گزارش سراب نیوز، سامانه‌های بومی ۱۵خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به‌دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد امروز علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.

سامانه موشکی ۱۵ خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان‌برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را داراست که قادر است تعداد ۶ هدف را به‌طور همزمان کشف و رهگیری و با طیف متنوع موشک‌های بومی نسبت به انهدام آنها اقدام کند.

سامانه سوم خرداد نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف و شلیک ۸ موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است. به‌کارگیری این سامانه روی شناور دریایی متحرک از جمله اتفاقات مهمی بود که برای سوم خرداد رقم خورده است. درخشش این سامانه با انهدام پهپاد جاسوسی از خانواده گلوبال هاوک در خرداد ۱۳۹۸ رخ داد که موشک سوم خرداد شلیک‌شده از سامانه سوم خرداد موفق شد در ارتفاع بیش از ۱۵کیلومتری پهپاد پیشرفته و گرانقیمت مجهز به انواع سامانه‌های هشداردهنده و جنگ الکترونیک را تسلیم اراده جوانان متخصص و انقلابی ایران کند.