فرماندار سراب خبر داد؛

احداث بزرگترین مجتمع طلا و نقره در سراب

فرماندار سراب از احداث بزرگترین مجتمع استحصال طلاونقره شمالغرب کشوردراین شهرستان خبر داد.

فرماندار سراب با بیان اینکه بزرگترین مجتمع استحصال طلاو نقره دراین شهرستان درحال احداث است گفت: فاز اول این کارخانه شامل تولید شمش طلا و نقره ۹۳ درصد و فاز دوم شامل استحصال مس کاتدی ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی جهانی در جلسه بررسی مشکلات معادن شهرستان سراب با اشاره به اینکه مجوز‌های این پروژه از سال ۸۱ از وزارت صمت اخذ شده افزود: در حال حاضر تجهیزات فاز اول این کارخانه نصب و در آخرین مراحل راه اندازی است که امید می‌رودتا سه ماه اول سال اینده به بهره برداری برسد.

او  ادامه داد: تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد ریال برای احداث این کارخانه هزینه شده وبرای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیز به همت بخش خصوصی هزینه می‌شود.

فرماندار سراب گفت: با بهره برداری ازاین مجتمع برای ۳۰۰ نفر در واحد طلا و نقره و برای ۵ هزار نفر در واحد تولید مس فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رئیس هئیت مدیره شرکت سرمایه گذاری بین المللی دل آسا با بیان اینکه این مجتمع با فناوری جدید پیرو متالوزی وهیدرو متالوژی ساخته می‌شود گفت:در فازاین کارخانه، سالانه ۵۲ هزار کیلوگرم شمش طلا و نقره با عیار ۹۹/۹۹ درصد و ۵۰ هزار تن مس کاتدی استحصال خواهد شد.

رضا نقی پورافزود: مواد اولیه این کارخانه بصورت کنسانتره از معادن داخل و خارج کشور تامین می‌شود.

او با بیان اینکه در این کارخانه علاوه بر تولید طلا، نقره ومس می‌توان فلزات جانبی و مواد شیمایی مصرفی هم تولید کرد ادامه داد: سایت این مجتمع طوری طراحی شده که حتی از لجن‌ها و پس ماند‌های سایر صنایع کشور و ضایعات الکترونیکی و مخابراتی نیز شمش طلا و نقره بدست آورد.

مجری طرح استحصال طلا، نقره و مس گفت: بکار گیری جدیدترین فناوری و تجهیزات فیلتراسیون و تصفیه از ویژ گی‌های بارز این کارخانه است وپساب‌های صنعتی پس از تصفیه برای مصرف مجدد به سایت برگردانده خواهد شد.

فاز اول مجتمع استحصال طلا، نقره و مس در ۷ کیلومتری جاده سراب – تبریز در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار و بازیربنای ۷۰ هزار متر مربع در حال احداث می‌شود.