آذربایجان سفید پوش می شود؟

احتمال کاهش دما و بارش برف در آذربایجان‌شرقی

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌ شرقی گفت: بر اساس نقشه‌های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت سامانه بارشی در استان تا سه روز آینده ادامه دارد.

به گزارش سراب نیوز، محمد امیدفر افزود: این سامانه موجب بارش برف در ارتفاعات و کاهش محسوس دما در مناطق مختلف استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مدت جوی ناپایدار در استان حاکم خواهد شداضافه کرد: این وضعیت موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و بارش باران گاهی به صورت رگبار همراه با غرش آذرخش در استان می‌شود.

امیدفر ادامه داد: بروز مه نیز دور از انتظار نیست و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، اختلال در تردد، اصابت آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ وجود دارد.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌ شرقی گفت: کاهش محسوس دما و بارش شدید باران و تگرگ در برخی مناطق موجب بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی می‌شود بنا بر این کشاورزان و باغداران اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.

امیدفر با بیان اینکه به علت وزش باد شدید احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلو‌های تبلیغاتی و خسارت به سازه‌های سبک وجود دارد، از مردم خواست تدابیر لازم را برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بیندیشند.

وی اظهارکرد: با عبور این سامانه بارشی، از روز سه شنبه جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می‌شود و دمای هوای استان به صورت نسبی افزایش می‌یابد.

رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان یادآوری کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای ۴ درجه و مراغه، بناب، ملکان و میانه با دمای ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهر‌های استان بودند و دمای تبریز در این مدت به ۹ درجه سانتیگراد رسید.

آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.