گاو نژاد سرابی را دریابیم:

چخبر از اصیل ترین نژاد گاوی ایران ؟/ آشنایی با گاو نژاد سرابی

گاو سرابی یکی از نژادهای گاوهای بومی ایرانی است که معروف هستند و جزو مقاومت ترین نژادهای گاو در برابر آب و هوای سرد کوهستانی و همچنین انواع بیماری های دامی چون ورم پستان، جفت ماندگی، پوکی استخوان، کبد چرب محسوب می شوند و بر خلاف تغذیه کم توقع این نژاد میزان تولید شیر بالایی دارد و حتی میزان درصد چربی آن بیشتر از نژاد گاوهای هلشتاین است.

به گزارش سراب نیوز، گاو نژاد سرابی از جمله گاو های بومی کشور است که این نژاد گاوی به دلیل مقاومت در برابر بسیاری از بیماری های شایع حیوانی و همچنین زندگی در شرایط سرد کوهستانی در کنار شیردهی بالا از جمله نژاد های اصیل و بصرفه محسوب می گردد.

در مورد گاو نژاد سرابی یکی از نژاد های بومی کشورمان است در شهرستان سراب حکایات زیادی در مورد تاریخچه پرروش این گاوهای بومی نقل می‌شود. برخی مردم محلی معتقدند که این گاوها نخستین بار توسط خوانین سرابی آورده شدند. برخی دیگر از مردم نقل می‌کنند که این گاوها ابتدا توسط یکی از خوانین ایل شاهسون به سراب آورده شدند که بر اثر آمیزش با گاوهای بومی این منطقه گاوهای جدید و امروزی سراب بوجود آمدند. یکی دیگر از حکایات معروف درباره این گاوها این است که در دوره پیش از مشروطه نخستین بار شخصی به نام امیربهادر تعدادی گاو از کشور روسیه به سراب آورد که پس از آمیزش این گاوها با گاوهای بومی، گاوهای سرابی بوجود آمدند.

رنگ این نوع گاوها غالبا زرد روشن بوده و تا قهوه‌ای سوخته یافت می‌گردد و در بدن این گاوها خال‌های سفید رنگ مشاهده می‌شود و رنگ ناحیه پوزه و دور چشم‌ها وفرج نیز معمولا سفید، کرم، سیاه، خاکستری و یا ترکیبی از این رنگ‌ها است. همچنین موهای گردن و شانه سیاه رنگ هستند.گاوهای سرابی، سری کوچک، فکی کشیده و پیشانی قوس دار دارند و اغلب آنها شاخ دار و کوهان‌دار و غبغب کشیده و چین‌دار می‌باشند.

وزن گوساله نر در زمان تولد در حدود بیست و هفت کیلوگرم و وزن گوساله ماده زمان تولد، حدود بیست و پنج کیلوگرم می‌باشد. پس از گذشت شش ماه متوسط وزن گوساله نر به  صد کیلوگرم و متوسط وزن گوساله ماده به نود کیلوگرم می‌رسد. در زمان بلوغ نیز میانگین وزنی گاو نر سرابی پانصد و شصت کیلوگرم بوده و این میزان برای گاو ماده سرابی نیز سیصد و پنجاه کیلوگرم است.

دوره شیردهی گاو سرابی حدود دویست و هیجده روز و در این مدت حدود هزار تا دو هزار و چهارصد کیلوگرم شیر و به طور متوسط هزار و پانصد و سیزده کیلوگرم شیر تولید کرد. متوسط شیردهی روزانه حدود هفت کیلوگرم که این شیر چهار و نیم درصد چربی و چهار درصد پروتئین است که در مقایسه با شیر گاو هلشتاین تنها سه درصد است، بیشتر است. جمعیت این گاوها در استان آذربایجان شرقی حدود هفتصد و چهل و شش رأس بوده که تنها نه درصد تژاد اصیل سرابی است. گاوهای سرابی بیشتر از پنج درصد شیر استان را تولید می‌کنند.

نماینده سراب عنوان داشت، نژاد گاو سرابی ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی

یوسف داوودی نماینده شهرستان سراب در ۲۷ مرداد سال۱۳۹۹ در مصاحبه با خبرنگاران عنوان: نژاد گاو سرابی یک ذخیره و نژاد مهم جهانی و سرمایه ملی بشمار می آید، نگهداری ژن گاو سراب برعهده وزارت جهادکشاورزی بوده و شهرستان سراب به عنوان خاستگاه اصلی این نژاد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است این نژاد در مرکز اصلاح نژاد گاو سراب ذخیره و نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به روش اسپرم‌گیری و نگهداری آن در ازت مایع و بانک اسپرم به صورت طولانی مدت بعنوان یکی از روش‌های رایج ذخیره ژنتیکی نژادهای خاص و مهم که در بسیاری از اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار نمود: ذخایر ژنتیکی متعلق به نسل‌های آینده کشور است، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برعهده دولت و وزارت جهادکشاورزی است.