آخرین وضعیت خط لوله صادرات گاز ایران به ۳ کشور‌/ ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ۲ برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در صورتی که فاز 2 میدان شوریجه و سراجه تکمیل شود، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور به دو برابر رقم فعلی در سه سال آینده افزایش می‌یابد.

به گزارش سراب نیوز، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین اقدامات این شرکت در حوزه ذخیره‌سازی گاز برای زمستان پیش‌رو عنوان کرد: برنامه ما این است که سهم ذخیره‌سازی گاز برای مدیریت اوج مصرف افزایش یابد. تاکنون استراتژی وزارت نفت بیشتر بر توسعه میادین گازی جدید بود که البته اقدام درستی بود ولی الان چندین سال است که تولید گاز ایران ثابت باقی مانده است و توسعه میادین جدید گازی نیز به زمان نیاز دارد.

وی افزود: در نتیجه ذخیره‌سازی گاز در ماه‌های گرم سال و استفاده از آن در ماه‌های سرد سال اهمیت دو چندان پیدا می‌کند. البته در کنار ذخیره‌سازی گاز، طرح دیگری برای هوشمندسازی مصرف در دستور کار است تا بدین صورت بر میزان مصرف مشترکان نیز نظارت و کنترل صورت بگیرد.

* ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در سه سال آینده دو برابر می‌شود

نوشادی ادامه داد: سال گذشته بلافاصله بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم، قرارداد فاز ۲ ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه با شرکت مپنا تنفیذ شد و الان نخستین دکل حفاری آن در حال فعالیت است و مابقی دکل‌ها نیز در حال استقرار هستند. نکته حائز اهمیت اینکه به طور همزمان اقدامات بالادست و پایین‌دست این میدان را به صورت یکپارچه برعهده شرکت ملی گاز قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در میدان بانکول نیز به زودی یک دکل حفاری برای انجام عملیات حفاری چاه ارزیابی شروع به کار می‌کند و مناقصه این قرارداد برای ذخیره‌سازی گاز انجام شده است. در حال حاضر مناقصه میدان سراجه و قزل تپه را در دستور کار داریم و برای مناقصه سراجه، ۷۹ پیشنهاد فنی دریافت کرده‌ایم که در مرحله ارزیابی کیفی و فنی است.

وی اظهار داشت: در صورتی که فاز ۲ میدان شوریجه و سراجه تکمیل شود، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور به دو برابر رقم فعلی در سه سال آینده افزایش می‌یابد. در حال حاضر ظرفیت مصرف روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی از محل ذخیره‌سازی در ۴ ماه سرد سال وجود دارد.

نوشادی بیان کرد: همچنین مطالعات دو میدان نصرآباد کاشان و مختار در در حال اتمام است و به زودی مناقصات آن انجام می‌شود. به طور کلی ۱۵ میدان برای ذخیره‌سازی گاز موجود است که مصوبات ۷ میدان اخذ شده است و ۸ میدان دیگر در حال بررسی‌های مدیریتی است.

* آخرین وضعیت خط لوله صادرات گاز به پاکستان، عمان و ترکیه

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: مذاکرات برای احداث خط لوله صادرات گاز به عمان آغاز شده و یک کارگروه فنی تشکیل شده است ولی این مذاکرات فارغ از شرایط ایران و عمان، طبیعتا تحت تاثیر شرایط بین‌المللی است.

وی افزود: مثلا در گذشته طرح خط لوله اسلامی با گذشتن از مسیر ایران، عراق، سوریه و سپس اروپا تدوین شده بود و به موازات آن خط لوله قطر، عربستان، عراق، ترکیه و سپس اروپا تدوین شده بود ولی هیچکدام تحت تاثیر عوامل بین‌المللی اجرایی نشد. یکی از عوامل شکست خط لوله اسلامی، همین پروژه ناپایدارسازی سوریه بود.

نوشادی گفت: خط لوله دهم سراسری، شبکه‌ گاز شمال غرب کشور را پایدار کرده و آمادگی برای صادرات به ترکیه را ایجاد کرده است. احداث خط لوله دوم صادرات گاز به ترکیه فعلا در دست مذاکره است و در صورت نهایی شدن، پروژه آن در شرکت مهندسی و توسعه گاز تعریف و اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان از سمت ایران تکمیل است ولی در سمت پاکستان اصلا شبکه‌ای وجود ندارد. اخیرا رئیس‌جهمور و مقامات پاکستانی گفته‌اند که قصد دارند این قرارداد را فعال کنند.