خاطرات فرماندار سراب؛

چرا سراب تابع استان اردبیل نشد؟

بحث تابعیت سراب همواره یکی از داغ ترین مسائل موجود بین اهالی این شهرستان است که عده ای با تابعیت این شهرستان با استان اردبیل موافق بودند و عده ای با استان آذربایجان شرقی، حال بخوانیم دلایل نپیوستن سراب به استان اردبیل را از زبان فرماندار سابق سراب

به گزارش سراب نیوز، ماهنامه زمستان سراب مطلبی با عنوان اینکه چرا سراب تابع استان اردبیل نشد برگرفته از خاطرات رضا عبادی فرماندار دهه ۷۰سراب را نشر داده است.

در این مطلب که از زبان فرماندار سابق شهرستان سراب است آمده است: من اول دی‌ماه سال ۷۱ در سراب آغاز به کار کردم شهر سراب در جلگه ای وسیع و پر آب مانند کاسه ای صاف در دامنه کوههای زیبای سبلان بزقوش بر سر راه تبریز به اردبیل آرمیده است.

پیشتر در سال ۱۳۶۴ بخشدار مرکزی بودم با این شهرستان آشنایی داشتم این آشنایی پس از دوره‌ای چندین ساله و کسب تجربه از لحاظ روانی خوشایندی خاص خود را داشت فارغ از اینکه جابجایی محل کارم در سرمای سوزناک زمستان مشکلات مخصوص به خود را هم داشت آغاز به کار و به دست گرفتن امورات و مطالعه آمار اطلاعات و امکانات و مشکلات و نیازهای شهرستان روشهای متداول این مسئولیت است.

لذا دومین روز آغاز به کار با شورای تامین آغاز کردم آقایان سلطانپور رئیس دفتر سیاسی و کوشنقی رئیس حراست فرمانداری آمدند و گفتند در شهر تشنج و احتمال تجمعاتی میرود .

موضوع از این قرار بود که در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی طرح تقسیمات کشوری و انتزاع اردبیل از آذربایجان شرقی مطرح بود آقای غریبانی نماینده اردبیل برای تامین جمعیت استان اردبیل و توسعه آن قصد داشت با جلب نظر مردم ؛سراب را از آذربایجان شرقی منتزع و به اردبیل برای استان شدن الحاق نماید در این جریان آقای مهندس روح بخش نماینده سراب هم مخالفتی نداشت با تشکیل جلسه شورای تامین مسائل و تبعات و حواشی موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

عصر همان روز مهندس بادامچی معاون سیاسی استانداری با من تماس گرفت و گفت فردا هیئتی از مجلس خواهد آمد فردا ظهر مرحوم آقای موحدی ساوجی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در راس هیئتی از کارشناسان برای بررسی موضوع به سراب آمدند.

ساعت ۲ همین روز آیت الله ملکوتی نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز به من زنگ زد و پس از احوالپرسی اولیه فرمودند آقای فرماندار من یک سوال از شما دارم عرض کردم بفرمایید فرمودند به نظر شما سرابین آخاری هارادی؟ یعنی تمایل طبیعت سراب به کدام سو می باشد منظور آیت‌الله این بود که گرایش و تمایلات فرهنگی طبیعی و تاریخی شهر سراب به کدام طرف است او با این جمله استعاری؛ حقیقتی را مطرح می‌کرد و هم موضع خودش را ابراز می نمود گفتم حاج آقا تا آن‌جا که می‌دانم سراب در دامنه سلسله جبال بلند سبلان واقع است و همه آب‌های سبلان از ضلع شمالی دشت سراب از تبریز به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

آیت‌الله از این توضیح من ابراز خوشنودی نمود و سوال کردند که مهمانان شما از مجلس آمدند گفتند اینجا هستند و هیچ چیز دیگری نگفت، من هم کار می‌کردم تا اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار گیرد ……به آنها پیشنهاد کردم اعضای هیئت در چند گروه به میان مردم بروند و از آنها سوال کنند زیرا برای سرنوشت آنها تصمیم‌گیری می‌شود مردم مصالح خود را خوب می دانستند آقای ساوجی از این پیشنهاد استقبال کرد و با دسته بندی اعضای هیئت به بازار و اماکن عمومی رفتند با تعدادی از مردم صحبت کردند و من سعی کردم آنان در مواجهه با مردم یک‌سویه مواجه نشوند.

آقای ساوجی هنگام ترک سرا به من گفت عامه مردم سراب علائق جدا شدن از تبریز ندارند در آغاز ماموریت آقای مراثی بخشدار مرکزی در جمع بندی مسائل شهرستان همراهی های اولیه لازم را نمود مسئولان شهرستان با اشتیاق از من است استقبال کردند حجت الاسلام آقای حاج عباس حاج عباس کمالی امام جمعه سراب بود که تقریبا از نخستین سالهای انقلاب منصب امامت جمعه شهر را برعهده داشت و مورد احترام بود و اصالتاً از روستای میاب مرند بودند عمده جمعیت ۱۴۰ هزار نفری سراب در روستاها ساکن بودند واز جمله مهاجرفرست ترین در این مناطق آذربایجان بودند، منبع درآمد هم مردم از محل کشاورزی و دامداری بود/